اگر بخواهیم در ابتدا یک نمای کلی از تایل گچی و تایل آلومینیومی به شما بدهیم باید بگوییم که تایل‌های گچی در انواع مختلفی به تولید رسیده‌اند که یکی از انواع آنها تایل گچی پانچ‌دار می‌باشد. همچنین از سوی دیگر باید اضافه کنیم که تایل‌های گچی پانچ‌دار قابلیت آکوستیک کردن فضا را دارند و می‌توانند به شکست صوت کمک‌های بسیار زیادی کنند. 

اگر بخواهیم تایل‌های آلومینیومی پانچ‌دار را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که این تایل دارای دو مدل وسط پانچ و تمام پانچ می‌باشد که برخی از آنها دارای سوراخ‌های ریز و برخی دیگر دارای سوراخ‌های درشت هستند. این دو سازه با اینکه در آکوستیک کردن فضا تشابه دارند اما تفاوت‌های زیادی را با یکدیگر به خود اختصاص دادند. اگر علاقه دارید که در رابطه با تفاوت تایل آلومینیومی پانچ‌دار ای جی وی با تایل گچی پانچ‌دار اطلاعات مهمی را به دست آورید به ادامه مطلب مراجعه کنید.

تفاوت ویژگی‌های تایل آلومینیومی پانچ‌دار AJV با تایل گچی پانچ‌دار

اگر دقت کرده باشید در قسمت‌های قبل ذکر کردیم که تایل گچی پانچ‌دار ای جی وی و تایل آلومینیومی پانچ‌دار از نظر قابلیت آکوستیک کردن فضا با یکدیگر تشابه دارند. اما نکته‌ای که در اینجا بسیار حائز اهمیت است این است که این دو تایل برای جذب صدا، کاهش اکو و یا کنترل نویز می‌توانند به مقدارهای مختلفی حساسیت به خرج بدهند. علاوه بر این مورد باید اشاره کنیم که این دو سازه از نظر وزنی نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال تایل‌های گچی در مقایسه با تایل‌های آلومینیومی وزن بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. 

به همین علت تایل‌های آلومینیومی ای جی وی پانچ‌دار به هنگام مواجهه با خطراتی مانند زلزله خسارت‌های کمتری را به بار می‌آورند. جالب است بدانید که از تایل گچی پانچ‌دار را در اماکن مختلفی مانند فضاهای اداری، صنعتی و مسکونی می‌توان استفاده کرد. در حالی که از تایل‌های آلومینیومی پانچ‌دار برای سوله‌های تهیه مواد غذایی، بیمارستان‌ها و یا ایستگاه‌های مترو، راه آهن یا پایانه‌های مسافربری استفاده می‌شود. نکته‌ای که شاید به آن توجه نکرده باشید این است که تایل گچی پانچ‌دار قابلیت ترکیب شدن با متریال‌ها و مواد دیگر را دارد. این در حالی است که تایل‌های آلومینیومی پانچ‌دار ای جی وی نمی‌توانند با سایر مواد دکوراتیوی یا ساختمانی ترکیب شوند.

تفاوت ساختارهای این دو سازه

با نگاهی به ساختار تایل گچی پانچ‌دار ای جی وی می‌توانید متوجه شوید که این تایل یک سازه دکوراتیوی به حساب می‌آید و از طریق یک لایه روکش نازک که از جنس گچ یا مواد دیگر ساخته می‌شود تشکیل شده است. در واقع گفته می‌شود که این روکش موجب افزایش مقاومت و همچنین زیبایی سازه شما خواهد شد. همچنین باید اشاره کنیم که این تایل دارای الگوهای پانچ‌دار هستند که به شکل سوراخ‌های کوچک و نامنظم روی آن پراکنده شده است. در واقع همین سوراخ‌ها و الگوها می‌توانند به تایل گچی پانچ‌دار شما زیبایی و جلوه خاصی ببخشند. از مهم‌ترین خصوصیات تایل گچی پانچ‌دار نامنظم به شرح زیر است:

• طراحی منحصر به فرد 

• تنوع در طرح‌ها

• جلوه سه بعدی

• نورپردازی

همچنین باید اضافه کنیم که تایل‌های گچی پانچ‌دار منظم که با الگوهای خود ظاهری هندسی و منظم دارند نیز برای افراد بسیار جذاب هستند. مزایای این تایل‌های گچی نیز عبارت است از:

• طراحی هندسی و منظم

• تنوع در استفاده

• سهولت نصب

اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که تایل‌های آلومینیومی وسط پانچ و تمام پانچ که برای آکوستیک کردن و جذب صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند در فضاهایی که زیبایی آنها اهمیت زیادی ندارد می‌تواند استفاده شود. به عنوان مثال این تایل آلومینیومی در سالن‌های مطالعه کاربرد زیادی دارد.